PROPOZYCJA DOTYCZĄCA WYMIANY WODOMIERZY
Informacja-wodomierze p.13 Walnego Zgromadzenia 22.06.2016 roku.

Dotyczy: propozycji uregulowania ustawowego obowiązku wymiany lub legalizacji wodomierzy.

I. Stan obecny dotyczący rozliczenia wody w zasobach SM Brzesko.

1. Rozliczenia dokonuje SM Brzesko raz do roku (okres rozliczeniowy od 1 stycznia do 31 grudnia) na podstawie dokonanych przez pracowników SM odczytów a przy utrudnionym dostępie do mieszkania odczyt podawany jest przez właścicieli lub lokatorów.

 

2. Przy każdym rozliczeniu na każdym budynku występują różnice pomiędzy głównym budynkowym wodomierzem RPWiK a sumą wodomierzy indywidualnych w mieszkaniach.

3. W naszym przypadku główną przyczyną występujących różnic jest klasa dokładności wodomierzy. Na niektórych budynkach występują różnice nawet do 20 %.

4. Obecnie w 40 budynkach zamontowanych jest ok. 2522 wodomierzy, z tego tylko ok. 88 ma aktualną legalizację. Zgodnie z obowiązującymi przepisami legalizacja (lub wymiana) wodomierzy odbywa się co 5 lat. Podstawa prawna: Ustawa „Prawo o miarach” z dnia 11.05.2001 roku (Dz.U. nr 243 poz.2441 z 2004 r. z późn. zm.).

II. Wnioski i propozycje:

1. Zachodzi konieczność i ustawowy obowiązek pilnego instalowania nowych lub legalizacji używanych wodomierzy.

2. Mieszkania, w których wodomierze nie posiadają aktualnej legalizacji spółdzielnia powinna rozliczać według ustalonego ryczałtu dla lokali nieopomiarowanych czyli 10 m3 na osobę w miesiącu.

3. Obowiązek legalizacji (lub wymiany) wodomierza ciąży na odbiorcy wody i odbywa się na jego koszt.

III. Proponujemy :

- montaż wodomierzy z wyższą niż obecnie klasą dokładności, najlepiej z możliwością radiowego odczytu, co pozwoli na bieżące monitorowanie zużycia i dokonanie odczytu w tym samym czasie co RPWiK.

-zakup wodomierzy przez SM Brzesko (o wymaganej klasie dokładności ograniczającej w.wym. różnice) z usługą montażu (8 % VAT, przy zakupie wodomierzy VAT wynosi 23%), w drodze przetargowej dla wszystkich budynków, co pozwoli na uzyskanie korzystniejszych cen niż przy zakupie indywidualnym.

- realizacja na zasadzie ratalnego zakupu usługi z możliwością rozłożenia płatności dla mieszkańców na raty (np. na 12 rat).

- odczyt drogą radiową- żeby to było możliwe konieczny jest zakup nakładek, urządzenia i programu do odczytu. Rozliczenie nadal wykonywane przez administrację SM Brzesko.

- dla poprawności rozliczeń pomiędzy RPWiK i SM rozważamy zakup i zamontowanie głównego  (sprawdzającego) wodomierza na każdym budynku.

 

Powyższe działania są konieczne i pilne. Ich wprowadzenie przy zakupie wodomierzy o wyższej klasie dokładności zmniejszy różnice pomiędzy wodomierzem głównym a sumą wodomierzy indywidualnych, a także ułatwi odczyt i możliwość monitorowania na bieżąco zużycia. Ratalny zakup złagodzi jednorazową płatność za wodomierz (wodomierze) dla mieszkańców. Decyzje podejmie Zarząd uwzględniając opinię Walnego Zgromadzenia i Rady Nadzorczej SM Brzesko